Menu Sahur Yang Kenyang Lebih Lama Semasa Berpuasa

Menu Sahur Yang Kenyang Lebih Lama Semasa Berpuasa

Menu sahur antara yang kita cari bila Ramadan hampir tiba. dan beberapa hari ni kita akan rancak ganti puasa kan. Kalau boleh masa sahur makan sikit tapi boleh kenyang, bagi tenaga sepanjang hari

Kenapa perlu sahur?

Meskipun hukumnya sunah dan tidak wajib, tetapi umat Islam dianjurkan untuk bersahur kerana ia adalah persiapan penting sebelum berpuasa.

Daripada sudut kesihatan, tidak bersahur menjadikan seseorang itu kurang bertenaga dan lesu ketika berpuasa selain meningkatkan risiko dehidrasi.

Selain itu, seseorang yang cenderung untuk makan secara berlebihan ketika berbuka puasa boleh menyebabkan gangguan pencernaan seperti perut kembung dan paling membimbangkan kandungan gula dalam darah akan melonjak dengan lebih cepat.

Daripada Amru bin al-‘As RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Perbezaan di antara puasa umat Islam dengan puasa ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) itu ialah dengan makan sahur.” (Hadis Riwayat Muslim)

Bersahur digalakkan bagi mereka yang berpuasa kerana ia adalah sunnah. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Bersahurlah, kerana sesungguhnya pada sahur (makanan) itu ada keberkatan.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Mengantuk, letih dan penat bukan alasan untuk tidak bangun bersahur kerana ia dapat membantu menguatkan tubuh badan serta memberi tenaga pada siang hari di samping aktiviti yang perlu dilaksana pada masa berkenaan.

Daripada Abu Said al-Khudri meriwayatkan daripada Nabi SAW yang bermaksud: “Semua sahur adalah berkat. Sebab itu, jangan kalian tinggalkan meskipun salah seorang daripada kalian hanya minum seteguk air. Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya memberikan selawat untuk orang-orang yang bersahur.” (Hadis Riwayat Ahmad)

Bersahur pula hendaklah dilewatkan dan menghampiri waktu fajar. Prof Dr Yusuf Al-Qardhawi menjelaskan, mengakhirkan sahur termasuk juga amalan sunnah, malah ia bermanfaat untuk memendekkan waktu lapar dan menahan diri daripada perkara ditegah ketika berpuasa.

Info : mstar , hmetro , yakult

Menu Sahur Yang Kenyang Lebih Lama Semasa Berpuasa

Secara umum, umat Islam di seluruh dunia berpuasa antara 13 hingga 21 jam.

Dalam tempoh masa yang lama ini memerlukan persediaan mencukupi supaya ibadah berpuasa dapat dilaksanakan dengan baik.

Justeru, bersahur adalah amalan sangat dituntut dan seelok-eloknya melewatkan waktunya agar kita mendapat manfaat daripada makanan yang dimakan.

elakkan makan sahur di tengah malam dan diikuti dengan tidur kerana boleh menyebabkan peningkatan berat badan, selain ia tidak mengikut sunnah yang dituntut.

antara makanan yang boleh diambil semasa bersahur ialah makanan tinggi kandungan protein, berasaskan karbohidrat kompleks seperti oat, roti perang, beras perang dan pastikan mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran.

Kombinasi makanan ini dapat membantu membekalkan tenaga untuk kegunaan tubuh sepanjang hari.

Makanan yang tinggi kandungan garam dan minuman berkafein seperti kopi, teh serta minuman bergas wajar dielakkan ketika bersahur.

Pengambilan air mencukupi amat penting berpuasa bagi mencegah sembelit dan memastikan penghidratan tubuh yang optimum.

Sebagai panduan, individu digalakkan mengambil antara enam hingga lapan gelas air sehari.

Bagi memenuhi keperluan pengambilan air ketika berpuasa, dua gelas air boleh diambil semasa empat waktu ini iaitu bersahur, berbuka, antara solat tarawih dan moreh serta sebelum tidur

Namun, pengambilan air secara berlebihan ketika bersahur wajar dielakkan bagi mengelakkan tubuh daripada membuang air dengan lebih kerap dan menyebabkan cepat berasa haus.

Elak makanan tinggi garam dan gula

Kepelbagaian makanan dan minuman yang dijual adalah cabaran kepada kita sebagai pengguna untuk membeli secara bijak.

Justeru, pastikan semua individu mempunyai senarai makanan yang hendak dibeli dan kekal dengan senarai makanan itu.

Selebihnya, pilih makanan daripada penjual yang mengamalkan kebersihan. Elakkan pembelian makanan yang tinggi kandungan garam, gula, minyak dan lemak.

Pengambilan kurma dalam bilangan ganjil amat digalakkan semasa berbuka puasa.

Ini kerana kurma mengandungi gula ringkas dan mampu membekalkan tenaga segera kepada tubuh

Kurma juga kaya dengan serat, karbohidrat, protein dan pelbagai vitamin.

Info dari Pensyarah Pusat Kajian Penuaan Sihat dan Kesejahteraan, Fakulti Sains Kesihatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Hanis Mastura Yahya oleh BeritaHarian

Menu Sahur Saya Sejak 2011 & kenyang Lama ,Bertenaga

Menu Sahur Yang Kenyang Lebih Lama Semasa Berpuasa

Bagaimana ESP membantu sahur kenyang bertenaga?

ESP Shaklee Minuman Sahur Bagi kenyang Lama Bertenaga. kenapa ramai pilih sahur minum ESP bukan nasi sahaja. Sampaikan demand ESP melonjak di bulan puasa.

Nasi adalah makanan TINGGI GLISEMIK. Tapi bukan semua jenis beras tau. Ada je beras “sihat”.

Bila kita makan nasi yang banyak semasa sahur, memang tak heran lah kita akan rasa lapar dalam masa 2-3 jam.

Sebab badan kita akan mengalami “Insulin Spike”.

Ketika fasa ini, insulin akan dikeluarkan dengan mendadak dari pancreas untuk membantu menukarkan glukosa kepada tenaga di dalam sel.

Tapi kalau tidur selepas subuh macam mana? Haaa glucose tidak jadi tenaga. Tapi glucose (dari nasi) akan bertukar jadi FAT ! Patutlah orang lain puasa kurus, korang jadi apam kembang ?

Ok back to akibat Insulin spike tadi. Kadar gula dalam darah turun secara mendadak. Otak akan mula berfikir bahawa badan kekurangan sumber glukosa.

Krokkk krokkkk bunyi perut keluarkan isyarat laparrrrr.

Baru pukul 10 pagi ni. Aduii pedih perut lah. Macam mana tahan sampai maghrib ni.

Jadi, untuk mengekakkan episode ini berlaku, kita perlu elakkan makan nasi banyak, minum atau makan manis-manis masa sahur.

Elakkan berlaku “insulin spike”

Sebab tu lah memang wajib minum ESP Shaklee masa sahur. Indek glisemik 39 sahaja. GI RENDAH !

Paras gula dalam tidak naik melonjak dan tidak turun mendadak. Gula dalam darah stanil, menyusut secara slow and steady.

Perut rasa just nice ! Tak ada bunyi bunyi kerongcong. Tenaga pun maintain

Menu Sahur Yang Kenyang Lebih Lama Semasa Berpuasa
Menu Sahur Yang Kenyang Lebih Lama Semasa Berpuasa

Menu Sahur Yang Kenyang Lebih Lama Semasa Berpuasa adalah ESP dimana ianya juga membantu turunkan paras kolesterol, turunkan berat, cantikkan kulit. juga ianya bagus pada mereka yang ada gastrik, gerd

Untuk dapatkan ESP ini boleh hubungi kami di

Ainul Mustafa
Email: ainulfadzilah@gmail.com
www.wasap.my/60133612717

COD area Shah Alam, Setia Alam, Meru, Klang, PJ, USJ , Denai Alam, Kampung Melayu Subang, Bukit Jelutong, Puncak Alam, Bandar Bukit Raja, Alam Impian, Sungai Kandis, Subang Bistari, Elmina, Saujana Utama, Padang Jawa Klang, Jalan Kebun, Bukit Naga, Kota Kemuning, Bandar Sunway, UM, UiTM,MSU

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *