Vitamin C Atasi Masalah Alergik Asthma ?

Vitamin C Atasi Masalah Alergik Asthma ?

Vitamin C atasi masalah alergik asthma ? Dalam banyak keadaan sekarang, banyak yang saya baca tentang vitamin c ialah untuk sistem imun badan. Zaman covid dan vaksin, vitamin c sangat membantu. Apapun mari kita bincang berkaitan alergik dan asthma.

Vitamin C Untuk Alergik ?

Vitamin C mempunyai banyak pekerjaan penting dalam badan anda, tetapi mungkin terkenal kerana menyokong sistem ketahanan badan anda. Sebilangan orang tertanya-tanya apakah vitamin C berguna untuk alahan, yang merupakan tindak balas imun terhadap zat di persekitaran anda. Artikel ini melihat bukti berdasarkan keberkesanan, penggunaan, dan sebarang langkah berjaga-jaga untuk merawat atau mencegah alahan.

Terdapat beberapa bukti bahawa vitamin C, juga dikenali sebagai asid askorbik, dapat membantu mengatasi beberapa alahan. Vitamin C bertindak sebagai antihistamin dan antioksidan semula jadi. Kajian menunjukkan bahawa ia dapat mengurangkan keradangan, pembengkakan, dan gejala yang berkaitan yang berlaku di tempat reaksi alergi.

Gejala alahan berlaku apabila sistem imun anda bertindak balas terhadap penceroboh asing, yang disebut alergen. Alergen biasa termasuk debunga, bulu haiwan peliharaan, dan protein dalam makanan tertentu. Sel-sel dalam sistem imun anda yang disebut sel mast diaktifkan dan melepaskan histamin untuk membantu menyekat penyerang.

Histamin boleh mencetuskan gejala alergi berikut:

  • hidung berair
  • bersin
  • mata merah, berair
  • gatal
  • ruam
  • asma
  • muntah atau cirit-birit
  • bengkak
  • anafilaksis, bengkak yang jarang berlaku tetapi mengancam nyawa di saluran udara

Untuk alahan musiman atau persekitaran yang ringan, ubat antihistamin dapat menyekat histamin dan kesannya, tetapi mereka boleh membawa kesan sampingan yang tidak diingini sendiri. Vitamin C bertindak berbeza dari ubat antihistamin, mengurangkan jumlah histamin yang anda hasilkan daripada menyekat reseptor histamin. Penyelidikan menunjukkan bahawa kadar histamin dapat berkurang sekitar 38% setelah seseorang mengambil 2 gram vitamin C. Vitamin C Atasi Masalah Alergik Asthma

Menerima dos vitamin C yang lebih tinggi melalui IV mungkin lebih berkesan. Satu kajian kecil pada 89 orang dengan alergi atau penyakit berjangkit menunjukkan bahawa mereka yang menerima infus vitamin C 7,5 gram IV (intravena) mempunyai sekitar 50% lebih sedikit histamin dalam darah mereka. Kajian itu mendapati bahawa orang yang mempunyai alergi mendapat pengurangan histamin yang lebih besar daripada mereka yang mempunyai penyakit berjangkit.

Kajian pemerhatian lain melihat kesan pemberian infus vitamin C intravena (IV) kepada orang yang mengalami gejala alahan pada kulit atau sistem pernafasan. Ia mendapati bahawa dos 7.5 gram melalui IV dikaitkan dengan pengurangan gejala alergi seperti hidung berair, bersin, gatal, gelisah, dan masalah tidur pada 97% orang yang mengalami alahan. Hanya 1 orang daripada 71 kesan sampingan yang dilaporkan.

Kajian berkualiti tinggi juga menguji semburan hidung vitamin C pada 60 orang dengan gejala alergi, termasuk bersin dan hidung berair. Kajian itu mendapati peningkatan simptom sebanyak 74%. Badan penyelidikan yang melihat kesan vitamin C terhadap alahan agak kecil. Para saintis perlu melakukan lebih banyak kajian berkualiti tinggi pada manusia untuk menyiasatnya dengan lebih lanjut.

Kaitan Vitamin C Dengan Kesihatan Paru-paru

Vitamin C, yang secara perubatan disebut asid askorbik, adalah vitamin larut air penting yang memainkan peranan yang berbeza dalam tubuh, beberapa di antaranya meliputi perlindungan sel dari tekanan oksidatif, menjaga kulit, tulang dan saluran darah yang sihat dan mempromosikan penyembuhan luka yang lebih cepat. Ia juga penting untuk menjaga dan meningkatkan kesihatan orang dengan keadaan pernafasan seperti Penyakit paru-paru Obstruktif Kronik (COPD), asma dan bronkitis. Sifat antioksidan vitamin C dipercayai dapat melindungi tubuh dari radikal bebas, yang sebaliknya dapat merosakkan berbagai organ tubuh.

Penyelidikan yang diterbitkan dalam American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine menyimpulkan bahawa vitamin C membantu melindungi paru-paru dan juga mengurangkan risiko terkena Penyakit paru-paru Obstruktif Kronik (COPD), penyakit paru-paru radang.

Dalam kajian ini, para saintis dari University of Nottingham melakukan kajian terhadap lebih dari 2600 lelaki dan wanita (antara usia 18 hingga 70 tahun) dengan menguji fungsi paru-paru mereka dengan bantuan ujian yang disebut volume ekspirasi paksa dalam satu saat ( FEV1). Dalam ujian ini, pesakit diminta untuk menarik nafas dan mengeluarkan semua udara dari paru-paru mereka dalam beberapa saat.

Seseorang dengan skor FEV1 rendah akan mengalami gangguan fungsi paru-paru. Setelah ditindaklanjuti setelah 9 tahun, para saintis mendapati bahawa mereka yang mempunyai diet vitamin C dan magnesium yang tinggi mempunyai paru-paru yang lebih sihat kerana mereka menunjukkan skor FEV1 yang lebih tinggi. Mereka seterusnya mendapati bahawa orang-orang ini menunjukkan penurunan fungsi paru-paru mereka dari masa ke masa.

Analisis meta lain yang diterbitkan dalam jurnal Allergy, Asthma & Clinical Immunology menunjukkan kesan vitamin C pada orang dengan bronkokonstriksi yang disebabkan oleh senaman (EIB), iaitu penyempitan saluran udara semasa latihan yang menyukarkan udara untuk bergerak keluar paru-paru. Dalam meta-analisis ini, para saintis mendapati bahawa orang yang mengonsumsi 0,5 hingga 2 gram vitamin C setiap hari menunjukkan penurunan 48% dalam skor FEV1 mereka selepas latihan berbanding mereka yang tidak. Juga, kejadian simptom pernafasan pasca latihan kurang banyak berlaku pada peserta yang mengkonsumsi vitamin C, yang menunjukkan fungsi paru-paru yang sihat. Vitamin C Atasi Masalah Alergik Asthma

Testimoni Ain Kawan Fina Makan vitamin C Shaklee

Hari ni fina nak share satu kisah benar dari kawan fina sendiri iaitu Puan Ain Ibrahim. Beliau pernah menghidap masalah Asthma yang teruk sehingga ubat biasa sudah tidak berkesan untuknya. Teruskan membaca kisahnya di bawah ni..

Ain ingat lagi macam mana Ain struggle kena serangan astma yang teruk.Setiap bulan mesti kena ambik suntikan kat klinik swasta untuk redakan astma..

Kadang-kadang rasa stress jugaklah setiap bulan kena ambik suntikan…setiap suntikan bukan murah tau…lepas tu kena makan ubat untuk redakan batuk serta sesak nafas yang tak henti-henti…dalam dada plak tak payah cakaplah berdehit..kalau makan ubat plak buat Ain rasa mengantuk berpanjangan dan langsung tak boleh lakukan sebarang kerja .

Dada tak payah nak cakap lah sentiasa berdebar-debar selepas makan ubat astma..kalau nak tahu macam mana strugglenya ain kena serangan astma tanyalah umi Ain Hamidah Abu Bakar…hati ibu mana tak sedih tengok anaknya macam tu …umikan..

Sehinggalah Ain kenal dengan produk shaklee pada tahun 2015..Ain selalu tengok orang post tentang produk Shaklee kat FB…masa tu lah Ain tergerak hati untuk mencuba…

Dulu ain jugak berpendapat buat apa nak telan supliment segala bagai….makan berkhasiat sudah cukup..Ain amalkan pantang..Ayam dengan daging ain tak makan..kalau Ain makan ayam dengan daging…siaplah..mesti kena serangan astma…nak-nak plak makan seafood..kena cuaca sejuk atau aircond apatah lagi..jawabnya lepas tu kena pegi suntik lah kat klinik…

Ain tak tahu macam mana hati ain terbuka nak cuba amalkan supliment…sehinggalah ain beli vitamin C Shaklee..vitamin C shaklee lah supliment yang pertama Ain ambik sampailah sekarang…
Masa ain ambik vitamin C shaklee tiba-tiba Ain rasa astma Ain semakin teruk sampai termuntah-muntah…

Ain muntah keluar kahak yang banyak sangat…pastu kerongkong tak payah cakap lah rasa gatal sangat…seminggu jugak lah dalam keadaan macam tu..Ain rasa dah tak nak telan vitamin C tu.Ain takutlah ada kesan apa-apa..tapi Ain kuatkan semangat jugak..makanlah jugak vitamin C tu..takut membazir plak…beli mahal-mahal tak nak makan..

Dalam masa 2 bulan Ain ambik vitamin C Shaklee tu baru Ain perasan Astma ain beransur hilang sedikit demi sedikit…mula-mula ain perasan apabila Ain tido dalam aircond..dah tak batuk-batuk macam dulu…dan tak perlu ambik suntikan lagi untuk redakan astma Ain…

Mesti korang tanya kenapa tak guna hinhaler atau nebeu…benda-benda ni tak ada kesan kat ain…tetap semput jugak..
Sekarang syukur sangat..Ain tak payah struggle dengan serangan astma Ain….walaupun kadang-kadang terkena serangan astma…tapi tidak seteruk dulu..
Biarlah apa tanggapan korang tentang supliment…sebab Ain dah lalui sendiri kesakitan..cukuplah dah bertahun-tahun ain ambik ubat hospital…tapi keaadaan tetap sama…

Leave a Reply

Open chat