Tanda Awal Kehamilan

Tanda Awal Kehamilan

Tanda awal kehamilan ? terbaca dari satu blog, pasal mengandung, oh, ini info paling sempoi nak tahu, mana tahu wife anda dah mula mengandung, anak pertama, kedua, ketiga atau kesembilan. Oklah jom baca sikit info best dari blogger cun nur azizah.

10 Tanda Awal Kehamilan

1. Rasa lapar yang berpanjangan

Juga terjadi pada orang yang tidak hamil tetapi lebih kerap terjadi pada awal kehamilan. Jangan bergantung sepenuhnya kepada tanda ini tetapi sekiranya ia berlaku disamping tanda-tanda kehamilan yang lain, bersiap-sedialah untuk membilang hari anda.

2. Perubahan pada warna di sekeliling payudara

Sekiranya kulit disekitar puting anda menjadi kehitaman, kemungkinan anda sudah pun beberapa minggu mengandung. Walaubagaimanpun, ia juga terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon tidak berkaitan dengan kehamilan atau disebabkan kandungan yang terdahulu.

3. Kerap sangat membuang air kecil

Sekiranya janin sudah mula terbentuk dan rahim yang semakin membesar mula menekan pundi kencing anda, anda akan merasa kerap untuk buang air.

4. Merasa tidak bermaya

Rasa seperti tiada tenaga sepanjang masa? Hormon yang dikeluarkan di masa awal kehamilan boleh membuatkan anda berasa letih dengan cepat. Rasa letih dan tidak bermaya adalah sesuatu yang kerap terjadi di awal kehamilan.

5. Sakit dan tegang pada buah dada

Sekiranya anda mengandung, buah dada anda akan menjadi semakin sakit pada sentuhan, agak serupa dengan ketidakselesaan yang terjadi pada buah dada anda sebelum haid. Apabila badan sudah menjadi biasa dengan kejadian hormon ini, kesakitan akibat ketegangan akan menjadi semakin berkurangan.

6. Rasa loya dan muntah

Sekiranya anda bernasib baik, morning sickness ini tidak akan menyerang, kecuali selepas beberapa minggu hamil. Tetapi segelintir wanita akan mula merasa mual dan rasa luar biasa pada lidah walaupun cuma selepas beberapa hari mengandung.

7. Kram perut

Kram perut pada keadaan terjadinya kehamilan akan terjadi secara teratur. Situasi ini akan berlaku kerana rahim akan membesar dan merenggang untuk menyiapkan tempat bagi bayi anda.

8. Moody, Sensitif 

Selalu merasa moody terhadap suami. kadang-kadang merajuk tak tentu pasal. Hal ini di sebabkan kemunculan hormon-hormon baru dalam tubuh anda.

9. Missed period

Sekiranya haid anda teratur sebelumnya dan sekarang ia sudah lewat beberapa hari. Inilah masanya untuk anda menjalani ujian air kencing untuk kehamilan.

10. Ujian air kencing yang positif

Sekiranya anda sudah beberapa hari ketinggalan haid dan terdapat 2 jaluran pada ujian air kencing, kemungkinan besar anda sudah mengandung. Jumpalah doktor untuk kepastian.

sumber: nurazizahyahaya

Risiko Jangkitan Covid19 Semasa Kehamilan

Setelah lebih setahun kita berada dalam tempoh pandemik, kini data penyelidikan semasa menunjukkan bahawa wanita hamil dengan C-19 mempunyai risiko lebih tinggi untuk dimasukkan ke hospital, mengalami komplikasi teruk dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi berbanding wanita yang tidak hamil.

Perkara ini bukan sesuatu yang mengejutkan kerana sebarang jangkitan pada wanita hamil biasanya akan memberi implikasi lebih buruk.

Semasa tempoh kehamilan, rahim yang semakin membesar akan menghimpit otot pernafasan diafragma, hal ini akan mengurangkan keupayaan paru paru. Paru paru juga perlu bekerja keras lebih dari biasa dengan bekalan oksigen yang perlu dibahagikan antara ibu dan janin.

Selain itu, tempoh kehamilan adalah fasa imuniti tubuh rendah. Perkara ini terjadi supaya tubuh membenarkan perkembangan janin dalam rahim.

Berita baiknya adalah bahawa bayi kebanyakannya terhindar dari jangkitan pernafasan yang teruk. Sampel dari plasenta, tali pusat dan darah dari ibu dan bayi menunjukkan bahawa virus jarang menyeberang dari ibu ke bayi.

Namun jangkitan pada ibu menyebabkan risiko kelahiran pra matang. Hal ini menyebabkan bayi mempunyai pelbagai risiko komplikasi lain selain dari jangkitan C-19.

Tempoh pandemik adalah fasa yang cukup mencabar untuk semua masyarakat termasuk wanita hamil. Oleh itu, perlindungan berganda perlu diamalkan oleh wanita hamil dan ahli keluarga lain.

Sama sama kita doakan keselamatan ibu ibu hamil, besar sungguh pengorbanan mereka bertarung nyawa untuk membawa kehidupan baru insan lain.

Panduan Nutrisi Buat Ibu Hamil

Adalah sangat penting untuk ibu hamil dan Suami jelas tentang keperluan pemakanan mengikut Nutrisi bukan nama produk atau cakap – cakap sahaja. Bila kita jelas tentang fungsi dan keperluan nutrisi. Kita akan lebih mudah untuk menjaga kesihatan diri dan keluarga. Dan elak daripada pengambilan produk yang tidak sepatutnya.

Contohnya :
Ibu hamil perlukan 1000 mg calsium sehari untuk keperluan tumbesaran baby dan ganti semula calsium dalam badan ibu.
Tapi apabila pengambilan calsium dalam pemakanan harian tak cukup 1000mg. Kesannya ibu rasa kejang kaki, sakit Gigi.

Jika ibu tahu yang apa beliau rasa tu akibat kekurangan nutrisi calsium, dia Pasti akan tambah pemakanan tinggi calsium dalam diet harian. Maka masalah dapat diatasi atau dicegah.

Tapi jika kekurangan ilmu, pilihan tindakan juga pasti berbeza. Ibu hamil ni mungkin akan ambil minyak urut sahaja dan sapu. Akhirnya kaki tetap kejang dan gigi gugur sendiri.

Kehamilan Sihat

Hahhaa, ni dia set vitamin untuk ibu hamil, sihat lagi bagus punya, kegemaran Ainul Fadzilah Mustafa buat masa sekarang. TApi sampai bila bila pun, dia tetap dengan vitamin. Hhahaa, memang bedebom baik punya.

Kalau rasa makan vitamin tuh sukar, cuba korang makan sayur banyak banyak, macam mana ? lagi susah kan ? Lagipun sekarang sayur dah banyak kehilangan nutrisi. Jadi ibu hamil ni lagilah extra kena makan. Jawabnya ada yang tak boleh makan itu dah ini

Nak atasi masalah tak boleh makan itu dan ini, jawabnya boleh bedal supplement terbaik, bukan sebarang bedal je. Bedal dengan pengetahuan dan ilmu dari SID PRO. Belajar berapa banyak keperluan harian untuk ibu mengandung nih. Bila dah ada vitamin nih, apa lagi, saya pun tumpang sekaki, bedal jugak, memang sedap bedal multivitamin dan bcomplex banyak, sedap badan. tanda awal kehamilan.

ESP SHAKLEE UNTUK IBU HAMIL

Ada yang tanyaa. “Ibu hamil boleh minum ESP ke?” Jawapannya surelah la boleh mommy dan sangat digalakkan. Sebab ESP ni sumber protein, penting juga untuk kesihatan ibu hamil tau. Antara Kebaikan Utama ESP untuk wanita mengandung

1️⃣ESP menguatkan rahim
2️⃣ESP meningkatkan Sistem Imun Badan Si Ibu
3️⃣ESP Mengawal Berat Si Ibu dan Mengelak Serangan Diabetes (GDM) semasa hamil
4️⃣ESP membantu pembentukan otot dan otak bayi
5️⃣ESP membantu membentuk kulit yang gebu dan cantik
6️⃣ESP membantu ibu-ibu morning sickness dan alah di awal kehamilan
7️⃣Membantu ibu-ibu lebih sihat dan bertenaga
8️⃣Mengurang atau mengelakkan stretchmarks
9️⃣Mengurangkan risiko pre-eclampsia
1️⃣0️⃣Mengawal selera makan ibu dan membuat ibu rasa lebih kenyang

Pstt ramai tau ibu hamil yang consume ESP jatuh cinta kerana kesan dan khasiatnya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *